• Zawód: konduktor

    Większość ludzi przynajmniej raz jechała pociągiem i zetknęła się wtedy z osobą konduktora. Jednak nie jest to tylko osoba, która sprawdza bilety.

    Jak więc wygląda służba zawodowa konduktora?
    Konduktor przejeżdża rocznie kilkadziesiąt tysięcy km, czasem blisko sto tysięcy. Ich głównymi zadaniami są:

    • obsługa pasażerów pociągu
    • kontrola biletów
    • pomoc w trudnych sytuacjach
    • czasem pełni równocześnie rolę kierownika pociągu (zwłaszcza na krótkich trasach)
    • kontroluje czystość w pociągu
    • stanie na straży bezpieczeństwa jadących pociągiem
    • pomagają zdążyć pasażerom na pociąg przesiadkowy, zwłaszcza jeśli mają mało czasu na przesiadkę.

    Zmiana w przypadku pracy konduktora trwa zazwyczaj od 8 do 12 godzin. Najczęściej konduktor pracuje trzy dni pod rząd, a następnie ma jeden dzień wolny. Jednak zawsze obowiązuje ich wypracowanie konkretnej liczby godzin w każdym tygodniu.

    Nie jest też tak, że kiedy kurs pociągu od początku do końca trasy trwa bardzo długo, to obsłużyć go ma jeden i ten sam zespół konduktorów; bywa że zespołów takich jest wtedy nawet kilka.

    Kto może zostać konduktorem?

    Tak jak w przypadku kilku innych zawodów, jest pewna grupa ludzi, która marzy, by zostać kiedyś konduktorem. W tym celu trzeba spełnić kilka warunków:

    • kandydat powinien nie być nigdy karany i posiadać odpowiednie zaświadczenie o niekaralności
    • powinien cieszyć się dobrą opinią
    • wymagane wykształcenie: podstawowe, jednak preferowane: średnie
    • przejście badań lekarskich
    • przejście psychotestów
    • odbycie szkolenia zawodowego i zdanie egzaminu
    • pożądana jest znajomość języków obcych
    • umiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach interpersonalnych
    • duża odporność na stres
    • umiejętność szybkiego reagowania i podejmowania decyzji

    Praca konduktora wiąże się ze spora odpowiedzialnością. Utrzymanie porządku i spokoju w nieraz długim składzie jest sporym wyzwaniem. Zmiana często zaczyna się w środku nocy i trzeba wziąć to pod uwagę.

    Praca konduktora jest wymagająca, jednak nie niemożliwa do przystosowania się w krótkim czasie.

Autor:

Wszystko co tylko związane jest ze środkami lokomocji - zarówno drogowego, jak i powietrznego, wodnego, szynowego... Ciekawostki, trochę techniki, trochę nowinek - ogólnie wszystko :)

Zostaw komentarz

Jeśli chciałbyś podzielić się z nami swoją opinią, napisz tutaj komentarz.

Możesz użyć tych tagów i atrybutów HTML:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

5 × 3 =